Joukkoliikenteen organisointi pääkaupunkiseudulla ei ole ihan yksinkertainen kokonaisuus. Tähän liittyy alueen koko, matkojen erilaiset tarpeet (vertaa lyhyet ratikkamatkat Helsingin keskustassa ja pitkät bussimatkat haja-asutusalueilla), sekä HSL:n rahoituskokonaisuus. Selvää kuitenkin on, että pääkaupunkiseudun ja tässä tapauksessa erityisesti Espoon joukkoliikenne kaipaa parantamista.
Joukkoliikennettä tulee kehittää, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että kehitys syö pois jo hyviä ja toimivia joukkoliikenneyhteyksiä. Joukkoliikenteeseen tehtävien muutosten tulee parantaa tilannetta, ei heikentää sitä. Nopea metroliikenne tai suorat runkolinjat ovat joillekin olleet parannus, mutta liian monen kohdalla ne ovat vaikeuttaneet joukkoliikenteen käyttöä tekemällä aikaisemmin suorasta yhteydestä vaihdollisen ja näin mahdollisesti huomattavasti hitaamman. Täydellistä joukkoliikennettä tuskin voidaan saavuttaa, sillä jokainen tehty matka on erilainen ja jokainen kokemus omanlaisensa, mutta parannuksia tulee pyrkiä tekemään käyttäjiä kuuntelemalla.
Omalla kohdallani joukkoliikenteen käyttö on viime vuosina helpottunut, kun runkolinjan myötä busseja kulkee usein ja yhteys junalle on nopea. Bussikaluston uusiutuminen, etenkin sähköbussit, ovat vähentäneet kotiin kantautuvaa liikenteen meluhaittaa. Odotan innolla Leppävaaran keskustan uudistamista, koska toivon, että sen myötä pysäkkialueet ovat katettuja ja vaihtoyhteyden odottaminen kylmällä tai sadesäällä muuttuu miellyttävämmäksi. Kylmällä, vesisateessa tai katupölyn keskellä ison tien varressa odottaminen on todella epämiellyttävää.
Sujuvuuden lisäksi joukkoliikenteen suosioon luonnollisesti vaikuttaa myös lippujen hinnat. Espoossa vihreät vastustivat joukkoliikenteen lippujen hintojen korotuksia, mutta eivät yksin saaneet korotusta estettyä, varsinkin kun hallituksen tekemä alv-korotus aiheutti lipun hintoihin uutta korostuspainetta. Tällaisessa tilanteessa joukkoliikenteen maksuttomuuteen pääkaupunkiseudulla en jaksa uskoa. Haastavasta tilanteesta huolimatta joukkoliikenteen lippujen hintojen madaltamista tulee tavoitella. Tavoiteltavaa myös olisi, että koko Espoo olisi saman yhtenäisen maksualueen sisällä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Espooseen tarvitaan lisää vihreitä päättäjiä.